Otwarcie wystawy dzieł Leona Wyczółkowskiego w Muzeum w Kwidzynie
W czwartkowe popołudnie 29 września 2016 r. w Muzeum w Kwidzynie- Oddziale Muzeum Zamkowego w Malborku, otwarta została wystawa „Leon Wyczółkowski- malarstwo , rysunek , grafika”. Na wystawę złożyło się ponad 40 dzieł z kolekcji Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
Wśród przybyłych na uroczystość nie zabrakło władz Kwidzyna, obecni byli m.in. burmistrz Andrzej Krzysztofiak, Przewodniczący Rady Miasta Kazimierz Gorlewicz i Rady Powiatu Jerzy Śnieg. Licznie przybyłych gości witali i wprowadzenia do wystawy dokonali: dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku - Mariusz Mierzwiński, dyrektor Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy - Michał Wożniak, kierownik Muzeum w Kwidzynie- Janusz Cygański oraz autorka wystawy - Ewa Sekuła-Tauer. „Wystawa w Muzeum Zamkowym w Kwidzynie –napisała Ewa Sekuła–Tauer - zaaranżowana jest w układzie chronologiczno-tematycznym. Przedstawia wybór dzieł malarskich, rysunkowych i graficznych z bogatej i różnorodnej twórczości Wyczółkowskiego. Najwcześniejsze na wystawie prace pochodzą z okresu ukraińskiego, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarła kolorowa, przesycona słońcem Ukraina. Malował tam rozległy pejzaż, wschody i zachody słońca, ale również sceny rodzajowe z udziałem ukraińskich chłopów. Na wystawie prezentujemy też autoportrety oraz portrety przyjaciół ze świata intelektualno-artystycznego będące wnikliwymi studiami psychologicznymi. Przez całą twórczość malował liczne studia kwiatów, i martwych natur o wielkich walorach dekoracyjnych i artystycznych. Artysta stworzył cykl pastelowych pejzaży górskich. Niektóre z nich prezentujemy na wystawie. Wielokrotnie malował Tatry. Góry urzekły artystę tajemniczością, potęgą, zmienną kolorystyką zależną od pory dnia lub roku. Oprócz krajobrazów i scen rodzajowych malarza fascynowała architektura, szczególnie zabytkowa, związana z miastami polskimi np. Warszawą, Krakowem, Toruniem czy Kazimierzem nad Wisłą. Szczególnym upodobaniem darzył Wawel i Kościół Mariacki w Krakowie. Na wystawę wybrano również prace prezentujące architekturę i pejzaż miast pomorskich leżących nad Wisłą.
Malarstwem olejnym zajmował się Leon Wyczółkowski do 1900 r. Zdarzało mu się i później czasem namalować obraz olejny, ale bardzo rzadko. Akwarela, pastel i tusz stały się ulubioną techniką. Od około 1902 r. szczególne miejsce w twórczości artysty zajęła grafika. Nieustannie eksperymentował w technikach graficznych ( uprawiał m. innymi akwafortę, akwatintę, algrafię, miękki werniks, kamienioryt, aż doszedł do litografii). Ryciny podkolorowywał i używał do nich barwnych papierów. Artysta wprowadzał kredę, tusz, mieszał litografie z innymi technikami. Tematem jego tek graficznych były głównie zabytki architektury i przyroda.
Od 1922 r. artysta mieszkał w Gościeradzu na ziemi bydgoskiej, w pięknie położonym dworku wśród starych drzew. Piękno otaczającej przyrody, park, sad oraz rozległe pola gościeradzkie stanowiły inspiracje do pracy twórczej.”
W drugiej części wernisażu, z bardzo interesującym programem „Harmonia przestrzeni” inspirowanym twórczością Leona Wyczółkowskiego, a przygotowanym specjalnie na wernisaż, wystąpili : Bożena Belacarz ( vocal, lira korbowa), Marzena Łamch - Łoniewska ( vocal, instr. klaw.) i Grzegorz Korzeniec ( misy kryształowe).
Wystawa będzie czynna do końca listopada br.